Neden Bisiklet?

Bisiklete binmenin faydaları, keşfedebileceğiniz ülke şeritleri kadar sınırsız. Bisiklete binmeyi ve diğer potansiyel etkinliklere karışmayı düşünüyorsanız, size bisiklet sürmenin en iyi seçenek olduğunu söylemek isteriz.

Kuşkusuz, en yeni boş zaman geçirme hobiniz olarak bisiklet sürmeyi seçmek için çok iyi nedenler var. İşte bunlardan sadece birkaçı…

1. Bisiklete binmek, zihinsel refahı artırır

YMCA tarafından yapılan bir araştırmada, fiziksel olarak aktif bir yaşam tarzına sahip kişilerin, aktif olmayan bireylerden yüzde 32 daha iyi bir sağlık puanına sahip olduğunu gösterdi.

Egzersizin ruh halinizi artırabilmesinin pek çok yolu vardır. Örneğin; adrenalin ve endorfinlerin temel salımı ve yeni şeylere ulaşmaktan (bir spor etkinliğini tamamlamak veya bu hedefe yaklaşmak gibi) dolayı artan güven.

Bisiklete binme, fiziksel egzersizle dışarıda olup yeni görüşler keşfetmeyi birleştirir. Yalnız binebilirsiniz; bu endişelerinizi veya sıkıntılarınızı çözmeniz için size zaman tanır ya da sosyal çevrenizi genişleten bir grupla yolculuk yapabilirsiniz.

Eski Saat Rekoru sahibi Graeme Obree hayatının büyük bir bölümünde depresyon geçirmiş birisidir ve bir konuşmasında şunları söylemiştir: “Dışarı çıkıp bisiklete binmek depresyondan muzdarip insanlara yardımcı olacaktır. Bisiklete binmeseydim şimdi nerede olurdum bilmiyorum.”

2. Bisiklete binmek kilo kaybını teşvik eder

Basit bir denklem kurarsak, kilo kaybı söz konusu olduğunda, alınan kalori miktarı’ verilen kalori miktarını aşmalıdır. Bu yüzden kilo vermek için tükettiğinizden daha fazla kalori yakmanız gerekir. Bisiklet kalorileri yakar: yoğunluğa ve binicinin ağırlığına bağlı olarak saatte 400 ila 1000 kalori arasında.

Tabii ki, başka faktörler de var:  uykunuzun kalitesi ve tabii ki kalori yakmak için harcadığınız zaman miktarı, seçtiğiniz etkinlikten ne kadar keyif aldığınız gibi tükettiğiniz kalorilerin nelerden kaynaklandığı da enerjinizi tekrar depolamanızı etkilecektir.

Bisiklet sürmekten hoşlandığınızı varsayarsak, bu kalori yakıyorsunuz demektir. Ve eğer çok yemek yerseniz, kilo da vermelisiniz.

3. Bisiklete binmek kas oluşturur

Bisiklete binmenin direnç unsuru, sadece yağ yakmadığı anlamına gelir: ayrıca özellikle kalça, diz tendonları ve baldırlar etrafında kas oluşturur. Kas yağdan daha incedir ve kas yüzdesi daha yüksek olan insanlar hareketsiz olsa bile daha fazla kalori yakar.

4. Daha iyi akciğer sağlığı

Bu noktada biraz kuşkulu olmanız gayet mantıklı. Ancak son zamanlarda yapılan bir araştırma, bisiklete binen insanların aslında araba ile seyahat edenlerden daha az tehlikeli dumanlara maruz kaldıklarını gösteriyor.

Londra’nın merkezinde yoğun bir rota kullanan bir şoföre, bir otobüs kullanıcısına, bir yayaya ve bir bisikletçiye hava kirliliği dedektörleri taktılar. Elde edilen sonuç oldukça ilginç: araba sürücüsünün bisikletçiden beş kat, yürüyenden üç buçuk kat ve otobüs kullanıcısından iki buçuk kat daha fazla kirliliğe maruz kaldığı görüldü.

Uzun lafın kısası: bisikletçi kazandı.

5. Kalp hastalığı ve kanser riskini azaltır

Bisiklete binmek kalp atış hızınızı yükseltir, kanın vücudunuza pompalanmasını sağlar, kalori yakar ve fazla kilolu olma şansınızı sınırlar. Sonuç olarak, NHS tarafından, kalp hastalığı ve kanser gibi büyük hastalıkların gelişme riskini azaltmanın sağlıklı bir yolunun bisiklete binmek olduğu önerilmektedir.

Yakın zamanda Glasgow Üniversitesi tarafından yürütülen bir çalışma şeklinde yeni kanıtlar sunuldu. Araştırmacılar beş yıl boyunca 260.000’den fazla kişiyi inceledi ve işe bisikletle gitmenin sürücülerinin kalp hastalığı veya kanser geliştirme riskini yarıya indirebileceğini buldu.

6. Bisiklete binmek zaman kazandırır

Bu üç deneyimi karşılaştırın:

1 – Arabaya bin, trafikte otur, araba parkına girmek için sıra bekle, park, parka ödeme yap, işe ulaş.
2 – Otobüs durağına yürüyün, otobüsü bekleyin, otobüsün geç kaldığından şikayet edin, otobüse binin (ücretli), sizi eve götürürken etrafı izleyin, varış, varış noktanıza yaklaşık yarım kilometre uzağa yürüyün.
3 – Bisiklete bin, trafiği geç, bisikleti kilitle, istediğin yere var.

Kısa yolculuklar küresel kirlilik seviyelerine büyük katkıda bulunur. Bisiklete binin, zamanın yanında hem toplu taşımaya vereceğiniz ücretten hem de yakıttan tasarruf edin.

7. Daha iyi uyku

Muhtemelen bisiklete binerek kendinizi yormanın uykunuzu iyileştireceği roket bilimi değildir – ama artık kanıtlanmıştır. Gürcistan Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, 35 yıl boyunca 20 ila 85 yaşlarındaki erkek ve kadınları inceledi ve erkekler için yüzde 2 ve kadınlar için yüzde 4’lük bir fiziksel düşüşün uyku sorunlarına neden olduğunu buldu.

Fiziksel egzersizler ayrıca uyku işlev bozukluğunun bir başka nedeni olan yaşla birlikte kilo alımına karşı korur.

8. Beyin gücünüzü artırır

Egzersiz beyin sağlığı ve bizi yaşamın ilerleyen dönemlerinde bunamaya karşı savunmasız bırakan bilişsel değişikliklerin azaltılmasıyla yakından ilişkilidir.

2013 yılında yapılan bir çalışma, egzersiz sırasında bisiklet sürenlerin beyindeki kan akışının yüzde 28, belirli bölgelerde yüzde 70’e kadar arttığını buldu. Sadece bu değil, aynı zamanda egzersizden sonra, bazı bölgelerde kan akışı egzersizden sonra bile yüzde 40 oranında kaldı.

9. Bağışıklık sisteminizi güçlendirir

David Nieman ve Appalachian State Üniversitesi’ndeki meslektaşları en yaşlısı 85 olan 1000 yetişkin üzerinde çalışma yaptı. Egzersizin üst solunum sisteminin sağlığı üzerinde büyük faydaları olduğunu ve böylece soğuk algınlığı vakalarını azalttığını buldular.

Nieman, “İnsanlar haftanın çoğu gününde aerobik egzersiz yaparak hasta günlerini yaklaşık yüzde 40 oranında düşürürken aynı zamanda egzersize bağlı sağlık yararları da alabiliyorlar.” Dedi.

Güney Afrika’nın Cape Town Üniversitesi’ndeki egzersiz ve spor bilimleri profesörü Tim Noakes da hafif egzersizin, temel proteinlerin üretimini artırarak ve tembel beyaz kan hücrelerini uyandırarak bağışıklık sistemimizi geliştirebileceğini söylüyor.

Neden bisiklet seçilmeli? İşe bisikletle gitmek, işe gidip gelme zamanınızı azaltabilir ve sizi mikrop dolu otobüs ve trenlerin sınırlarından kurtarabilir.

Bu nokta da bir de fakat var. Kanıtlar, aralıklı egzersiz seansı gibi yoğun egzersizlerden hemen sonra bağışıklık sisteminizin azaldığını göstermektedir. Ancak iyi yemek ve iyi uyumak gibi yeterli iyileşme bunu tersine çevirmeye yardımcı olabilir.

10. Sosyal çevrenizi büyütür

Bisiklet sürmek inanılmaz derecede sosyal bir spordur.

Bir bisiklet kulübüne veya grubuna katılmak sosyal çevrenizi büyütmek için mükemmel bir yoldur ve sürüşe yeni başladıysanız, muhtemelen orada aradığınız tüm bakım ve eğitim önerilerini bulabilirsiniz.


CyclingWeekly websitesinden Michelle Arthurs-Brennan’ın